Uber wil een werkwoord worden, net als Google, iets uberen is synoniem voor ‘iets willen’ of ‘iets nu willen’. Dat laatste heeft andere consequenties. Ik wil nu een boek van Rebecca Solnit lezen, Encyclopedia of Trouble and Spaciousness, het boek ligt naast me, ik wil het zo graag onmiddellijk lezen dat ik niet het geduld kon opbrengen om een half jaar te wachten op de pocketuitgave, al neemt het boek veel ruimte in. De kaft bevat een geografische kaart, een index, met alle plekken waarover Solnit schreef. Het duurde drie dagen voordat het boek hier was, een eeuwigheid.

De landen en steden op de kaart hebben aanduidingen als ‘In Haiti, words can kill’ en ‘Detroit Arcadia: Exploring the post-american landscape.’ Dat essay gaat over auto’s, denk ik, auto’s komen tegenwoordig uit San Francisco. Solnit schreef ook over Silicon Valley, over Google. En over Facebook. ‘On or around June 1995, human character changed again’ (uit We’re breaking up: noncommunications in the silicon age). Misschien kan ik snel alle eerste zinnen lezen voordat ik ga. Misschien kan ik me ziek melden. Misschien kan ik ontslag nemen. Misschien kan ik een crowdfundingproject starten met de oproep: voor 17.500 euro lees ik alle boeken.

Iets uberen is over een kwartier, best ver in de toekomst als je erover nadenkt, een kat willen knuffelen. Iets uberen is niet meer nat worden als het regent, immers, niet meer de deur uit hoeven. Iets uberen is stil zitten, terwijl alles naar je toekomt. Iets uberen is lijken op een plant in plaats van een dier dat beweegt, rent, jaagt. Dat we ergens naar toe willen, van A naar B, en een chauffeur met auto via Uber bestellen, is een afleidingstactiek, of niet zozeer een afleidingstactiek, het is de logistiek andersom. Uber gaat niet over mensen vervoeren. Uber wil uiteindelijk alle chauffeurs vervangen door zelfrijdende auto’s. CEO Travis Kalanick is ergens op internet opgewonden over het idee.

“The reason Uber could be expensive is because you’re not just paying for the car — you’re paying for the other dude in the car,” Kalanick said. “When there’s no other dude in the car, the cost of taking an Uber anywhere becomes cheaper than owning a vehicle. So the magic there is, you basically bring the cost below the cost of ownership for everybody, and then car ownership goes away.”

Hij zegt taking an Uber anywhere. Een Uber kan alles zijn, alles vervoeren. Uber is bezig met zelfrijdende voertuigen en het maken van plattegronden en de bijbehorende infrastructuur. Google levert informatie, Uber alles.