Is there not still an essential purity to what images show us about the world? In the United States, the first version of what became a clichéd allusion to the photographic image’s enviable clarity appeared in a 1914 New York Times ad for real estate: ‘A look is worth a thousand words.’ In 1921, Printers’ Ink writer Frederick Barnard repeated the claim as an advertising tip, then used it again in the same magazine six years later, replacing look with picture, thus shifting the burden of power from the observer to the thing being observed. – Michelle Orange

De oorspronkelijke uitdrukking legt de macht bij de kijker (‘a look is worth’), niet bij het beeld.

Paul Mijksenaar schreef De vorm zal u toegeworpen worden. Daarin zit een cartoon van een meisje. Ze staat op haar tenen met haar armen boven haar hoofd. Haar klasgenoten hebben geen idee wat ze staat uit te beelden. Ze is een bloem. Iedereen ziet wat anders, een vis, een boom, een vliegtuig, een kat, een schip.

Omstreeks 1873 schreef Multatuli in zijn idee 1197: ‘Zoekt –door zeer vlytigen arbeid, o kunst-adepten! — inhoud machtig te worden. De vorm zal u toegeworpen worden.’ Mijksenaar, die Multatuli citeert, richt zich tot ontwerpers. Voor kijkers, bedolven onder die vormen, werkt dat precies andersom.