Een vriend runt een usability lab. Hij observeert hoe mensen door websites en applicaties klikken. Hij noteert nauwkeurig hoeveel seconden iemand naar een plaatje van een vrouw kijkt en waar precies de blik valt. Mijn angstbeeld: dat Google hetzelfde doet terwijl wij – onbetaald, onwetend – achter de computer zitten.

Bij een usabilitytest duiken showstoppers en laaghangend fruit op. Showstopper: de mens heeft zich vastgeklikt, hij kan niet voor- of achteruit, ziet geen mogelijkheden meer, raakt gefrustreerd, haakt af, gaat mail checken. Moet aangepakt worden. Laaghangend fruit: kleine inspanning, grote verbetering. Snel plukken.

Toen ik het huis wilde opruimen omdat iemand op bezoek kwam, moest ik aan hem denken, aan de spiegelwand waar hij achter zit, aan showstoppers en laaghangend fruit. Showstopper: kattenbakkorrels in de keuken waar we over een kwartier zouden gaan eten. Laaghangend fruit: webcam afplakken. Omgekeerd lui oog.