The job of the plot is to plot against the protagonist.

Voor het leven geldt wat voor een verhaal geldt: change ignites story.

Er gebeurt iets.
Dit ben ik.
Ik werkt niet langer.

A dramatic question arises: ga ik veranderen?
In tragedie verandert de protagonist niet: tragisch!

Het zonlicht is al weken fel en scherp, alsof het gat in de ozonlaag boven Nederland hangt. Volgens mijn baas kunnen we niet terug, we gaan straks, als dit voorbij is, niet lesgeven zoals we lesgaven, we gaan niet in gemotoriseerde koetsjes rijden. Ik denk, de auto is een geweldig succes terwijl ik uit het raam naar de cabrio van de buren kijk die ze weer van stal hebben gehaald. Hij bedoelt: ben je bereid te veranderen? A dramatic question arises. We zitten altijd in een verhaal.

Als ik een school begin, neem ik Will Storrs boek op in het curriculum. En Verlyn Klinkenborgs Several short sentences about writing. Een hoofdstuk Carolyn See. En veel lezingen van Caroline Myss, die een theorie heeft waarom 99 van de 100 mensen nooit veranderen.

Een goede schrijver legt niet uit, hij boort de nieuwsgierigheid van een brein aan. Curiosity is n-shaped.

‘Where other writing books offer instruction, this offers inspiration – not just to write, but to live,’ lees ik op het web als ik het uit heb op zoek naar wat anderen ervan vinden – zoals ik na een lange autorit op de bank plof en niet meteen naar bed ga, omdat ik nog even verder wil zitten om voor me uit te staren, wat ik net uren en uren achtereen gedaan heb.

Een boek leidt tot een volgend boek.

The Science of Storytelling leidt tot Into the woods (Yorke), Remains of the day, Lawrence of Arabia, Knut Hamsuns Honger. Julian Barnes.

Een geschiedenis van de wereld in 10 1/2 hoofdstuk.
Hm, hé, ha: Kunst en woorden.

Dat je begint met lezen om je nieuwsgierigheid te bevredigen. Dat je dat blijft doen omdat het, toen het brein nog jong was, bezig een wereld op te bouwen, daarmee ooit succes had (mensen kun je niet controleren). En dat je om het te kunnen blijven doen jezelf altijd een verhaal vertelt. Dat is je sacred flaw. Je sacred flaw botst met de werkelijkheid.

We just have no idea how wrong we are.

Tot verandering komt.
The story begins.

Shakespeare veranderde alles. Hij legde niet uit. King Lear, Hamlet, Iago, Macbeth.

A story ends when change ends.

Life ends when change ends.