Als gediplomeerd psycholoog, afgestudeerd in psychologische functieleer met als specialisatie cognitieve processen, kan ik over multitasking het volgende zeggen: Meerdere taken waarbij aandacht is vereist, kunnen niet gelijktijdig worden uitgevoerd, die gaan altijd serieel.

Alleen geautomatiseerde cognitieve taken, zoals het herkennen en reageren op je eigen naam, kunnen zonder aandacht, parallel met andere processen worden uitgevoerd. Luisteren bestaat uit een combinatie van bewuste (aandachtige) en onbewuste (geautomatiseerde) cognitieve processen.

Dat betekent het volgende voor de situatie in de klas: Als een spreker spreekt en de student is bezig met zijn whatsapp dan hoort de student wat ie al automatisch herkent. Hij hoort dus wat ie al weet. Op die manier krijgt ie de indruk dat de spreker niets nieuws vertelt. Hij zal de spreker dan ook als saai ervaren.

Met andere woorden: Het is niet zo dat een student met whatsapp bezig is omdat ie de les saai vindt. Een student vindt de les saai omdat ie met whatsapp bezig is. (Fong Zi)